Powernappen op de Péage: Hoe een dutje je leven kan redden

In deze blog leg ik uit (1) wat een powernap is, (2) hoe je die kan gebruiken wanneer je een lang eind moet rijden en (3) wat er fout kan gaan bij een powernap (waardoor zo’n powernap je niet opkikkert maar alleen maar nog vermoeider maakt).


Judith (mijn vrouw) en ik zijn terug van vakantie. Heerlijk gewandeld in de Franse Alpen. We hebben een plek in de Savoie-streek waar we erg graag komen. Vette alpenweiden en besneeuwde bergtoppen.


Mooi he?

ANWB kastje

We nemen zo veel mogelijk de Franse tolwegen (de Péage). Dit jaar met zo’n kastje dat je bij de ANWB kan kopen. Je rijdt voorzichtig door een poortje met een grote T erboven, je hoort “piep” en je kan direct doorrijden. Heerlijk. Werkt als een trein.

De terugweg: in 1 keer naar huis

Ons appartement in de Savoie is 1.050 kilometer rijden. Een uurtje of 11 tot 12 rijden. Best pittig. Op de heenweg hebben we overnacht in een motel bij Dijon. Maar op de terugweg wilden we niet stoppen voor een overnachting (het eigen bed lonkt). De wekker op 3 uur (’s morgens!) en om 3.45 zaten we in de auto op weg naar Nederland. Heerlijk rustig op de weg (2 vossen gezien in de koplampen toen we afdaalden naar het dal).

Ik rijd het hele stuk (ik hou wel van autorijden en Judith geeft me koffie, voert me botterhammen, zingt liedjes). Maar ondanks de koffie werd ik na een uurtje of vijf rijden toch wat slaperig. Je denkt: “Volhouden, gaat wel weer over.” Fout. Grote fout.

Het is nooit een goed idee door te rijden wanneer je tegen de slaap vecht (schattingen uit onderzoek zijn dat ongeveer 15 tot 20% van de auto-ongelukken mede veroorzaakt worden omdat de bestuurder moe is).

Moe? Dan een powernap

Dus zijn we bij een benzinepomp langs de weg gestopt. Ik heb een powernap gedaan en Judith is een eindje gaan wandelen. Die powernap deed wonderen. Ik voelde me als herboren en heb daarna weer zo fris als een hoentje het hele stuk naar Nederland gereden.

Wat is een powernap?

Misschien heb je nog nooit van een powernap gehoord. Een powernap een korte dutje van ongeveer 15 tot 20 minuten. Je doezelt wat weg, maar valt niet echt in een diepe slaap. Het is een snelle manier om je weer wakker en alert te voelen. Wanneer je het goed doet werkt het tien keer beter dan koffie, chocola, pepmiddelen.

Hoe doe je een powernap langs de snelweg?

Hier wat tips.

1. Stop op een veilige, rustige plek. Dus op een parkeerplaats of bij een benzinepomp.

2. Zorg dat je 15 tot maximaal 20 minuten doezelt. Niet langer. Ben je alleen: zet een timer. Heb je een reisgenoot: laat die de tijd in de gaten houden.

3. Maak het comfortabel. Stoel naar achteren. Leg iets over je ogen zodat het donker is (een handdoek, een slaapmasker). Radio uit. Mobiel op stil. Volkomen rust.

4. Misschien is het daarom ook beter dat je reisgenoot iets buiten de auto gaat doen: wandelen, koffie halen, selfies maken — alles is goed zolang jij kunt rusten.

Zo’n powernap kost je 20 minuten en kan je leven redden.


Dus wanneer je slaperig wordt tijdens het autorijden: Ervaar het wonder dat powernap heet!

De keer dat het fout ging

Het grootste gevaar van een powernap is dat je werkelijk in slaap valt en van de lichte slaapfase in de diepe slaapfase terecht komt. Dat is me een keer overkomen. Judith ging een eindje wandelen en dat werd iets langer dan gepland (een minuut of 30). Ik was ondertussen diep in slaap gevallen en ze moest me echt wakker maken. Daarna was ik veel vermoeider dan ervoor.

Conclusie

Een powernap is geen luxe, het is een levensreddende strategie voor lange autoritten. Dus de volgende keer dat je ogen zwaar worden en je denkt “ik red het nog wel tot thuis” — stop, ga 15 tot 20 minuten doezelen met zo’n powernap en rijd daarna weer zo fris als een hoentje verder.